Jakten på kjærligheten – en bloggserie om dating, vennskap og kjæresteri

Målet med denne bloggserien er å hjelpe folk slik at flere finner kjærligheten, finner seg en kjær kone eller mann som de kan dele livet med. Vi kan ikke endre andre, men vi kan forbedre oss selv.

Jeg håper at jeg kan inspirere og gi innsikt som hjelper andre (og meg selv) til å ta bedre valg, velge riktig i dette viktige valget. Et mål er å hjelpe folk til å klare å bestemme seg for hvem de vil dele livet med, ikke sitte på gjerdet. Målet er altså å finne visdom og dele den med andre. Visdom handler om å ta gode valg.

Hvem skal jeg gifte seg meg med? Det er kanskje det største valget vi tar i livet, især for oss som ønsker å forplikte oss og binde oss til én for resten av livet. Men husk at dette valget bygger på tusenvis av mindre valg i våre liv: hvordan vi jobber med oss selv, hvem vi gir sjansen og slipper innpå oss, hvem vi gir vår tillit til, hvilke verdier vi ønsker å fremme, metodene vi bruker for å forstå oss selv og verden rundt oss, følelsene og tankene, behovene og interessene.

  1. “Tror du på kjærlighet ved første blikk eller skal jeg gå forbi en gang til?”
  2. Hvordan bygger vi vennskap?
  3. For pågående til å vinne kjæreste: Back off! Give me som space – Hvorfor noen er for pågående og hvorfor vi skygger unna? Slik skremmer man vekk andre
  4. Friendzoner: Tør du å bli venn med en som er forelsket i deg?
    • skal man avklare interesse tidlig? – “er du forelska i meg?”
  5. Frykten for falske forhåpninger
  6. Lær å lese signalene: Er hun/han interessert i meg?
  7. Kalde føtter
  8. Arenaer for å møte henne/ham: Skummelhetsskalaen. Er det for skummelt å date? Er vi for feige?
  9. Romantisk interesseskala – hva er forelskelse? Hvor romantisk interessert er du?
  10. Hvorfor dater vi for sjelden?
  11. Slutt å hause opp dating! – Hvorfor dater du? Hva forventer du å få ut av det?
  12. “Jeg er ikke interessert i mer enn vennskap, så nei takk til date” – et oppgjør med kravet om avstandsforelskelse
  13. Du blir ikke kjent med meg over en kirkekaffekopp – et oppgjør med kravet om å vite at man er match før man går på date
  14. Hvordan vekkes forelskelsen? Hva faller menn og damer for (enten vi vil det eller ei)?
  15. Hvordan legge til rette for å bli forelsket?
  16. Hyppighet gjør meg hypp på deg – effekten av kvalitetstid og hyppige møter
  17. Hvorfor er det så mange single i Norge i dag?
  18. Kravstorhet – Hva ser kvinner og menn etter (de facto)?
  19. Hva bør vi se etter i en ektefelle?
  20. Filadelfias spørreundersøkelse om kristen-dating

Dette er episodene i bloggserien om Jakten på kjærlighet, der jeg tar opp dating, vennskap og hvordan vi bør gå frem for å finne og vinne oss kjæreste. De som lyser lyseblått av å være en lenke, er publisert. Resten av episodene kommer etter hvert som jeg får tid.