Mon tro, er jeg frelst? Hva vil det si å tro?

Er jeg frelst?
Hva skal til for å bli frelst?
Tro på Jesus. “For av nåde er dere frelst, ved tro.” skrev Paulus i efeserbrevet (Ef 2,8). ” hver den som tror på ham, skal ha evig liv.” sa Jesus om seg selv i tredjeperson (Joh 3,16). Og det er flere bibelvers som sier det samme, der disse kom fra.

Men hva er tro? (Tro betyr mer enn du tror.)

Forfatterne av evangeliene og brevene i det nye testamentet skrev på gresk. Da de skrev om tro, skrev de det greske ordet pistis. Det har flere betydninger. Pistis, altså tro, betyr overbevisning, tillit, troskap og trofasthet.[1] 

Vi har de samme betydningene på norsk og skiller mellom dem med tre ordene: at, på og mot.

Tro har de tre betydningene: Tro at, tro og tro mot.

  1. Overbevisning  –  tro at noe er sant.
  2. Tillit – tro på noe(n), altså stole på noen eller noe.
  3. Troskap og trofasthet – være tro mot noen.

Nå skal vi dykke inn i hver enkelt av disse. Og se hvordan de henger sammen med hverandre, hvordan de henger sammen med frelsen og hvordan de henger sammen med vårt liv.

Innholdsfortegnelse:

  1. “Tro at”
    1. Hva vil det si å tro at noe er sant?
    2. Er det så galt å tvile?
    3. Er det grunn til å tro at Jesus har stått opp fra døden?
    4. Blir jeg frelst ved å tro at Jesus har stått opp fra de døde og er Guds Sønn?
  2. “Tro på”
    1. Hva vil det si å tro på Jesus?
    2. Og hva slags tro må vi ha for å bli frelst?
    3. Og hvordan skapes troen i oss, generelt? Kan jeg bestemme meg for å tro på/stole på noen? Og mer spesifikt: Kan jeg bestemme meg for å tro på Gud?
  3. “Tro mot”
    1. Hvordan fører tillit til troskap?
    2. Hva vil det si å være tro mot noen, og mer spesifikt: være tro mot Gud?
    3. Hva er så bra med troskap?
      1. Forpliktelse
        1. Friheten i å binde seg
      2. Lydighet
  4. Sammenheng og sammendrag:
    1. Hva er sammenhengen mellom overbevisning, tillit og troskap, mellom “tro at”, “tro på” og “tro mot”?
    2. Troen som frelser er troen på Jesus som min frelser og Herre

Først: Hvor sikker er du når du tror at noe er sant? Og er det så galt å tvile? Kan jeg være kristen og tvile?


[1] Bibelselskapets Norsk studiebibel, 1998

One thought on “Mon tro, er jeg frelst? Hva vil det si å tro?

Leave a comment